Chcete lepší cenu ? napište nám!

Ovládněte LCD Displeje. Návod pro LCD 16x2 a 20x4

LCD displeje jsou velmi populární a často používané ve spoustě projektů. Velmi oblíbenými LCD displeji jsou 16x2 nebo 20x4, zejména kvůli jejich jednoduchosti programování. Tyto displeje poskytují jednoduchý a efektivní způsob, jak zobrazit textové informace z Arduino nebo jiného zařízení.

Hlavním rozdílem mezi displeji 16x2 a 20x4 je v počtu zobrazovaných znaků. U LCD 16x2 máte dva řádky a na každý řádek můžete vložit až 16 znaků. U LCD 20x4 jsou to pak 4 řádky a na každý řádek můžete vložit až 20 znaků.

Zapojení:

U LCD displejů 16x2 nebo 20x4 se můžete setkat s dvěma typy zapojení. První zapojení je když LCD nemá na sobě zapojenou sběrnici PCF8574T. V tomto případě musíte zapojit 12 vodičů. Pro zjednodušení práce doporučuji displeje s integrovanou I2C sběrnicí PCF8574T. V tomto případě už bude stačit zapojit pouze 4 vodiče.

V případě, že na LCD displeji nemáte I2C sběrnici, můžete si ji dodatečně nainstalovat na LCD.

Kód:

Kopírovat kód
#include <Wire.h> 
// Načte knihovnu Wire, která je potřebná pro komunikaci přes I2C.

#include <LiquidCrystal_I2C.h> 
// Načte knihovnu LiquidCrystal_I2C, která umožňuje ovládání LCD displeje přes I2C.

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 20, 4); 
// Vytvoří instanci LCD displeje s I2C adresou 0x27, 20 sloupci a 4 řádky.
// V Případě LCD 16x2 bude řádek vypadat takto: LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 16, 2); void setup(){ lcd.init(); // Inicializuje LCD displej. lcd.backlight(); // Zapne podsvícení LCD displeje. lcd.setCursor(4, 0); // Nastaví kurzor na pozici (sloupec 4, řádek 0). lcd.print("Hello World!"); // Vypíše text "Hello World!" na LCD displej. lcd.setCursor(3, 1); // Nastaví kurzor na pozici (sloupec 3, řádek 1). lcd.print("www.bastlik.cz"); // Vypíše text "www.bastlik.cz" na LCD displej. } void loop(){ int cas_promenna = millis()/1000; // Vypočítá uplynulý čas od spuštění programu v sekundách. lcd.setCursor(0, 2); // Nastaví kurzor na pozici (sloupec 0, řádek 2). lcd.print("Cas od spusteni: "); // Vypíše text "Cas od spusteni: " na LCD displej. lcd.print(cas_promenna); // Vypíše hodnotu proměnné 'cas_promenna' (uplynulý čas v sekundách) na LCD displej. }

Funkcí lcd.clear(); můžete vymazat výstup na displeji.

 

Jak můžete vidět, tvořit projekty, kde potřebujete zobrazit nějaký výpis může být s LCD velmi jednoduché. Stačí nastavit kurzor odkud se text bude zobrazovat pomoci funkce lcd.setCursor(X, Y); a potom pomoci funkce lcd.print(); vypíšete daný text nebo data z nějaké proměnné.

 

Tipy, triky na závěr:

  • Číslování řádku a sloupce probíhá od 0. (Takže aby jste začali na prvním řádku prvním, zapíšete to následovně   lcd.setCursor(0,0);
  • Každý typ Arduina má piny SDA a SCL jinde. Arduino MEGA má SDA a SCL na pinech 20 a 21.
  • V případě displeje 20x4, když dojde k přetečení textu nebude se automaticky zobrazovat na druhém řádku, jak je tomu u displeje 16x2, ale začne se zobrazovat až na 3 řádku.

V případě, že jste něčemu neporozuměli nebo potřebujete pomoc, nebojte se a neváhejte nám napsat na e-mail navody@bastlik.cz . Rádi se Vašemu dotazu budeme věnovat